zondag 22 april 2012

Wijsheid van een 'ervaren moeder' ;-) zoals ik...

Na 4 jaar moederschap zit ik natuurlijk vol wijsheid! (dit moeten jullie met een grote knipoog en een ruime schep zelfspot lezen).
Inmiddels heb ik dan ook alle theorieën die ik daarvoor kende overboord gegooid.
Ik herinner me nog zo goed dat toen ik voor het eerst zwanger was, iedereen me probeerde te voorzien van advies. Iedereen leek zijn 'wijsheid' kwijt te willen. Ik werd hier gek van. Laat me rustig zwanger zijn, ik weet best wat ik straks ga doen, ik heb de theorie bestudeerd en ga die 'gewoon' in praktijk brengen. Zelfs de (achteraf gezien) goede adviezen van mijn grote zus en mijn moeder legde ik grotendeels naast me neer.

Nu merk ik dat ik zelf ook mijn wijsheid kwijt wil! Ik ben er net zo een! ;-) Ik verbijt me bij een zwangere (laat haar maar lekker onbezorgd genieten en alles om haar laten draaien) maar hier, op mijn blog, kan ik sporadisch wel iets kwijt.

Ik wil namelijk niemand van advies voorzien over wat zij moeten doen met hun kind. Ik wil niemand meer vertellen dat ze het baby'tje 'gewoon' moeten laten huilen of juist alle goede redenen om dit niet te doen. Of ze borstvoeding moeten geven of niet, straffen, belonen noem maar op...

Wat ik wel aan iedere jonge moeder zou willen schreeuwen is: luister naar je eigen moedergevoel! Dagelijks worden we overspoeld met adviezen van 'professionals' en als jonge onzekere moeder luister je hier sneller naar. we worden dan ook niet getraind om naar ons eigen gevoel te luisteren. Toch is dit essentieel. Jij bent de enige moeder die het kind heeft, jij hebt het in je buik laten groeien tot een wezentje dat 'klaar' genoeg was om de wereld in te trekken en dit proces gaat door. Het is goed om te lezen en te praten maar toets het altijd aan je gevoel en daarnaast:

Luister naar je kind! Al vanaf heel jong probeert het te communiceren met ons.
Er wordt ons vaak voorgehouden dat kinderen ons voor het lapje houden of manipuleren en dat we dit niet moeten laten gebeuren. Maar hij/zij wil ook inspraak hebben in wat er allemaal in zijn/haar leven gebeurt. Wij volwassenen vergeten wel eens hoe het is om al deze verworven vrijheden (om zelf over je leven te kunnen beslissen) niet te hebben, en volledig afhankelijk te zijn. als je dan afhankelijk bent, dan wil je dat toch zijn van iemand die naar je luistert en rekening houdt met de voor- en afkeuren van jou specifiek.
Ik heb een erg koppige peuter nodig gehad om deze waardevolle les te leren. Ik hoop dat iemand anders (de zwangere waar ik NIET tegen praat ;-) deze les eerder leert dan ik.

Mijn laatste stukje wijsheid bewaar ik voor een ander logje. Het gaat namelijk over de speelgoedjungle waar we ons constant een weg door moeten banen en hakken, kortom: wordt vervolgd...

3 opmerkingen:

  1. Ja, de praktijk is anders dan de theorie, daar ben ik ook achter, al was het maar omdat elk kind weer anders is en een andere aanpak nodig heeft.

    Ik ben het met je eens dat je naar je kind moet kijken en luisteren, maar er is een groep mensen die dit soort opvoeding veel te vrij vindt. Kinderen moeten luisteren en niet zeuren. Zo laatst ook de consultatiebureau arts nota bene (een invalster, ik weet 200% zeker dat ze zelf (nog) kinderloos is): je moet niets steeds aan hem VRAGEN maar gewoon zeggen wat hij moet doen. Yep, alsof hij dan meewerkt (-; (of had je dat logje al gelezen...)

    Leuk om dit soort dingen te lezen. ben beneieuwd naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oja, en natuurlijk wat jij ook bedoelt: zelfs voor hetzelfde kind is de aanpak die je meestal hebt niet altijd de juiste. Het ene moment moet je wel naar die huilende baby en het andere moment niet. En met kinderen die wat beter praten is het nog duidelijker (-;

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens Mamalien! Ik heb een pedagogische achtergrond en pas dit wel eens toe als ik het even helemaal niet meer weet,als we eventjes vastlopen, maar in het dagelijks leven kijk ik vooral naar mijn gevoel en de behoefte van de kinderen, daar kan ik dan blind op varen!

    BeantwoordenVerwijderen